Kameran och grunderna.

Jag tänkte att vi skulle börja med att gå igenom själva kamera, vad allting heter och vad det används till. Jag utgår från en Nikon D40 för att underlätta för dig. Jag har ingen manual till kameran, så jag vet inte hur du ändrar inställningarna, men om du sitter med kameran och manualen bredvid dig så kan du läsa om hur du ändrar inställningarna!

En kamera utan objektiv kallas för kamerahus (till vänster i bild), kamerahuset är det som är grunden för att en bild ska skapas, det är själva "verkstaden". Systemkameror har utbytbar optik (optik = objektiv), det innebär att du kan byta objektivet för att få olika effekter på dina bilder. När man köper en Nikon D40 så får man med objektivet Nikkor 18-55mm, man kan zooma med det men sedan finns det inte så jättemånga inställningar man kan ändra. Det är ett jättebra objektiv att börja fotografera med.

På kameran finns det olika lägen att fota i;

Auto - Kameran sköter alla inställningar åt dig.
M - Du bestämmer allt.
A - Du bestämmer bländaren (och iso), kameran bestämmer slutartid.
S - Du bestämmer slutartid (och iso), kameran bestämmer bländare.
P - Automatik. Kameran bestämmer.

Om man vill ta kort när det är lite mörkt inne/ute men ändå få med den där myskänslan som du skrev i mailet så ska man ändra slutartiden och ISO. Slutartiden reglerar hur länge objektivet ska släppa in ljus i kamerahuset (därav få ljusare bilder) och ISO't innebär att du bestämmer hur "brusig" bilden ska vara, man måste höja ISO't och få brusighet om man inte vill använda blixt men ha kvar känslan. Ju längre slutartid och högre ISO, desto ljusare bilder (utan blixt). Vad allt detta innebär kan du läsa om här nedanför.
Fokus - Fokusen kan du välja att ha som automatisk eller att själv ändra, genom att vrida på "ringen" längst ut på objektivet, för att själv få kontroll över fokusen så måste du trycka reglaget på objektivet åt sidan, det står "A" till vänster och "M" till höger. För att sätta fokusen själv ska reglaget vara åt höger, på M. Då kommer den inte att fokusera när du trycker ner avtryckaren till hälften, utan du får sätta fokusen innan du trycker av för en bild.
Så vad innebär alla de här termerna? Slutartid, bländare och ISO.

Jag hänvisar dig till det här inlägget där det finns beskrivande text och bilder till varje inställning.
Jag har inte min kamera här för tillfället, så jag kan inte ta bilder för att demonstrera, men läs här:

http://nevnarien.se/2009/may/slutartid-blandare-iso.html

Eftersom du har ett 18-55mm objektiv så finns det ingen fast bländare, utan din bländare rör sig upp och ner beroende på hur mycket du zoomar, den ändrar sig själv helt enkelt. Om du inte har zoomat någonting så kan du ändra det lite själv, det är nackdelen med det här objektivet. Om du ska köpa ett nytt objektiv så ska du kolla att det står ett nummer efter namnet, till exempel "Tamron 28-75mm f/2,8". Det innebär att det högsta bländartalet som går att få är 2,8 sedan kan du själv reglera.
Det finns en sak som kallas för "gyllene snittet" när man ska komponera en bild, det innebär att motivet ska ta upp två tredjedelar (2/3) av bildens yta, på så vis blir den intressantare att kolla på, automatiskt. Man ska alltid försöka sätta motivet på sidorna av bildens yta och helst inte sätta det i centrum, om det inte passar!
Jag visar med en exempelbild från google;

När man fotar porträtt ska man försöka att alltid ha fokusen på ögonen, för att få en intensivare bild.
Här är det en smaksak om man vill använda sig av automatisk fokus eller manuell. Jag rekommenderar att köra på automatisk fokus när du tar kort på saker som rör sig, till exempel människor, fordon, djur osv. Sedan kan du använda manuell fokusering om du vill ta kort på en blomma, någon nyinköpt inredningsdetalj eller liknande.

Jag tror att vi slutar där så får du testa lite med inställningar och känna dig fram, sen nästa gång jag skriver så kan jag ta upp lite om olika objektiv, hur de fungerar och hur man får till bra närbilder!
Om du har några frågor så är det bara att maila mig så ska jag svara :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0